Relaţia terapeutică şi diversele modele II
B.Modelul psihodimanic
*
Modelul psihodinamic
- se referă la psihoterapia
psihanalitică, dar şi la multe alte tipuri de terapii de orientare
psihodinamică, toate având legături cu teoriile lui Sigmund Freud (1856-1939),
cel care a fondat psihanaliza.
Nici un psiholog sau psihoterapeut contemporan nu poate afirma că nu este
influenţat de opera lui Freud. Ideile acestuia au generat mai multe şcoli de
psihoterapie, unele înfiinţate de foşti colaboratori ai lui Freud care au
simţit nevoia să se distanţeze de acesta: C.G. Jung (psihoterapia analitică),
Alfred Adler (psihoterapia individuală), Wilhelm Reich, Melanie Klein (şcoala
relaţiilor de obiect), D.W. Winnicott. Există şi unele abordări moderne care,
deşi nu se trag direct din opera lui Freud, au fost masiv influenţate de
aceasta: analiza tranzacţională şi Gestalt terapia.
*
Relaţia terapeutică psihanalitică
implică anumite reguli, cea mai importantă pentru pacient fiind regula asociaţiei libere,
aceasta însemnând că pacientul are dreptul să spună, pe cât posibil, tot ce-i
vine în minte, fără să alunge gândurile care i se par banale, fără importanţă.
*
Şi comportamentul terapeutului se
desfăşoară după anumite reguli precum:
*
tăcerea terapeutului
– pentru a se permite asociaţiilor pacientului să se dezvolte;
* atenţia flotantă
– asociaţiilor libere ale pacientului le corespunde atenţia flotantă a
terapeutului – expresia „inconştientului expert” al terapeutului. Terapeutul nu
trebuie să aibă idei preconcepute atunci când îşi ascultă pacientul şi trebuie
să se lase surprins, să recepteze ideile suscitate de discursul acestuia;
*
neutralitatea - psihanalistul este lângă pacient pentru a-l
înţelege şi interpreta, nu pentru a se pronunţa asupra opiniilor acestuia;
*
abstinenţa
– terapeutul trebuie să se abţină pentru a da pacientului satisfacţiile pe care
acesta le aşteaptă, pentru a nu deveni complicele nevrozei sale, se limitează
stric în domeniul interpretării.
*
evitarea intervenţiilor asupra
anturajului pacientului – terapeutul nu se interesează de
anturajul pacientului, ci de lumea sa interioară;
*
interpretarea
– este instrumentul de bază a psihanalistului şi constă în a ajuta pacientul să
perceapă originea reală a sentimentelor sale, a temerilor sau inhibiţiilor
sale.
*
Toate aceste principii stau la baza
intersubiectivităţii relaţiei terapeutice şi determină procesul psihanalitic.
*
Relaţia terapeutică pe tot parcursul terapiei devine obiect al
analizei. Pacienţii nevrotici tind să manifeste reacţii transferenţiale
raportându-se la obiecte inconştiente – terapeutul – spre care îndreaptă
impulsurile lor agresive şi libidinale.
Pacienţii tind să retrăiască în cadrul terapiei relaţii trecute, pentru a
obţine o gratificaţie. Aceste retrăiri ale trecutului în relaţia cu terapeutul
poate duce la manifestarea unor structuri libidinale ori comportamentale de
dependenţă sau agresive faţă de acesta. Aceste reacţii transferenţiale pot
constitui materialul esenţial ce este analizat. Reacţiile transferenţiale pot
fi pozitive – precum simpatia, dragostea, respectul pentru terapeut , fiind o
bază a alianţei terapeutice - sau
negative când pacientul actualizează vechile conflicte.
*
Freud afirma că transferul fie că este
în formă pozitivă sau negativă se pune în serviciul rezistenţei. El descrie
două forme de rezistenţă – rezistenţă la transfer – care are loc prin
întreruperi ale asociaţiilor, tăceri prelungite şi rezistenţa prin transfer
– pacientul vrea să pună în act pasiunile sale, fără să ţină seama de situaţia
reală.
*
Reacţiile afective inconştiente ale
terapeutului sunt descrise ca reacţii contra-transferenţiale. Contra-transferul
poate deveni un obstacol în evoluţia terapiei dacă atitudinea pozitivă a
terapeutului depăşeşte un anumit nivel
critic şi poate stimula nevoia pacientului de gratificare şi dependenţă.
Indiferent că este vorba de contra-transfer pozitiv sau negativ poate deveni o
provocare pentru terapeut cu efecte asupra dezvoltării şi formării sale
profesionale. Relaţia terapeutică în psihanaliză este la fel de importantă ca
şi tehnicile sale.
*
Indiferent de modificările care au avut
loc în psihanaliză, relaţia terapeutică rămâne unul din cei mai importanţi
factori terapeutici. Schaap, Bennun, Schindler, Hoogdvin afirmau că luate
separat, caracteristicile terapeutului şi pacientului explică doar o mică parte
din variaţia succesului terapeutic în timp ce interacţiunea specifică din
cadrul diadei terapeutice corelează semnificativ cu rezultatele.
Relaţia terapeutică şi diversele modele I
A. Modelul cognitiv-comportamental
*
Psihoterapia cognitiv-comportamentală
este o combinaţie a două terapii: terapia
cognitivă şi terapia comportamentală.
*
Cele două terapii sunt bazate pe principii diferite, dar se completează foarte bine, astăzi foarte rar
mai poate fi întâlnit un terapeut care să practice terapie cognitivă pură sau
terapie comportamentala pură.
*
Terapia cognitivă
- este o combinaţie de psihoterapie şi educaţie, deoarece se dau
clientului adesea teme pentru acasă.
Poate fi o terapie de scurtă durată, atunci când se adresează unor simptome
discrete cum ar fi depresie, anxietate, fobii, stări conversive (fosta
isterie), obsesii şi compulsii, dar şi de lungă durat atunci când este folosită
cu pacienţi cu dificultăţi caracteriale (tulburări de personalitate), în
special cu cei din grupul borderline (cu instabilitate emoţională,
automutilări, tentative de suicid etc).
*
Datorită faptului că în această terapie
se lucrează la modul conştient este nevoie de o alianţă terapeutică foarte
strânsă între terapeut şi client. Această alianţă se mai numeşte relaţie colaborativă.
*
Rolul terapeutului în această terapie
este unul activ, pune întrebări, oferă sugestii, dă teme pentru acasă, educă
pacientul, fiind în permanenţă centrat pe obiective.
*
Terapia cognitivă nu este prea
interesată de trecutul pacientului, lucrând cu emoţiile, sentimentele şi
comportamentele clientului. Aceste sunt influenţate de modul cum gândeşte clientul
în momentul prezent, ca prin schimbarea modului de a gândi, va reuşi să îşi
schimbe modul în care simte şi se comportă.
*
Obiectivul terapiei cognitive este exact
acesta, de a reuşi să realizeze o schimbare a modului de a gândi, pe perioada
terapiei dar şi după terminarea acesteia.
*
În timpul şedinţelor sunt colectare
informaţii despre istoria personală a clientului şi se stabileşte un contract
verbal privind durata terapiei. Pe perioada şedinţelor clientul este
învăţat modelul cognitiv folosindu-se de
exemplele furnizate chiar de el şi cum îi sunt influenţate stările emoţionale de modul de a gândi.
*
Terapeutul va conduce terapia astfel
încât clientul să poată înţelege acest model terapeutic şi cum îl poate ajuta
în rezolvarea problemelor sale.
*
Clientului i se explică faptul că
terapia cognitivă se concentrează asupra gândurilor automate şi a schemelor.
*
Gândurile automate
apar imediat ce apare un anumit stimul, fiind plauzibile şi sunt specifice
fiecărei persoane.
*
Schemele
sunt nişte complexe sau unităţi de gânduri şi credinţe pe baza cărora un
individ îşi planifică şi îşi conduce viaţa.
*
Datorită faptului că aceste gânduri
automate sunt derivate din scheme şi sunt uşor de identificat într-o perioadă
mică de timp, terapia de scurtă durată se concentrează mai mult asupra
gândurilor automate, iar cea de lunga durata asupra schemelor.
*
Pentru reuşita unei asemenea terapii,
terapeutul trebuie să-l ajute pe client să identifice în timpul şedinţelor cât
şi între şedinţe , gândurile automate. Clientul primeşte tema pentru acasă să
ţină jurnale în care sunt notate aceste gânduri automate. Împreună cu
terapeutul începe să caute erorile de gândire din acestea.
*
Aceste erori de gândire sunt se pot
clasifica în trei erori majore şi patru distorsiuni specifice.
*
Erorile majore sunt:
*
- polarizarea – care reprezintă
tendinţa de a vedea toate lucrurile ca fiind bune sau rele;
*
- personalizarea – care reprezintă
tendinţa de a vedea totul în jur ca având legătură cu propria noastră persoană;
*
- suprageneralizarea – tendinţa
de a trage concluzii exagerate;
*
Distorsiunile sunt:
*
- abstractizarea selectivă -
concentrarea pe un detaliu şi ignorarea contextului;
*
- diminuarea – incapacitatea de a
accepta laudele celorlalţi;
*
- inferenţa arbitrară – a trage
direct concluzii, fără a lua în calcul
toate datele;
*
- catastrofizarea
– exagerarea impactului negativ al unei situaţii şi de a te gândi la ce e mai rău;
*
După ce se identifică aceste erori de
gândire, se începe „distrugerea” lor pentru a împiedica clientul să mai aibă
aceste gânduri automate.
*
Pentru dărâmarea acestor erori rolul
terapeutului este foarte important, devenind cât se poate de activ, oferă
analogii, dă exemple din propria sa experienţă, poate folosi umorul. Propune
clientului tot felul de experimente care să-l ajute pe client să testeze
validitatea gândurilor automate.
*
Către finalul terapiei, clientul este
învăţat să găsească modalităţi alternative de a gândi, să continue şi după
terminarea terapiei identificarea şi corectarea gândurilor automate.
*
Se face o evaluare finală şi dacă este
nevoie se mai stabilesc una două şedinţe de control, dar la intervale mai mari
de timp
*
Terapia comportamentală -
dacă terapia cognitivă se ocupă de erori
de gândire, terapia comportamentală se ocupă de existenţa unor învăţări greşite
.
*
Este o metodă de tratament al
tulburărilor mintale constând în decondiţionarea şi învăţarea cu scopul de a
înlocui un comportament neadaptat printr-un comportament adaptat. Fie
clientul nu au dobândit abilităţile şi
comportamentele necesare pentru a face faţă problemelor vieţii, fie au dobândit
nişte abilităţi şi comportamente inadecvate. A apărut ca o reacţie la
psihoterapia bazată pe analiza fenomenelor inconştien
*
Această psihoterapie îşi are originea în
teoriile învăţării, considerând că personalitatea umană se structurează în
funcţie de raportul de situaţie cu care se confruntă, cu rolurile şi
interacţiunile sociale.
*
Relaţia terapeutică în terapiile
comportamentale este de tip egalitar. Sarcina principală în cadrul acestei
relaţii este câştigarea încrederii clientului, ajutându-l să vadă în terapeut o
persoană pe care te poţi baza şi capabilă să ofere sprijin psihologic.
REACOMODAREA CU
PROGRAMUL DE SERVICIU DUPA CONCEDIU
Offffffffffff!!!!!!!!S-a teminat concediul de odihna,
gata, trebuie sa ma intorc la serviciu! Dar de ce ma simt obosit, ma doare
capul si nu am niciun chef? Sunt intrebari si stari care ne insotesc atunci
cand revenim la serviciu dupa concediul
de odihna.
Dupa concediul de odihna multe persoane au nevoie de
cateva zile de acomodare cu ritmul alert de la locul de munca.
Apar stari de anxietate, de lipsa de concentrare,
oboseala, care sunt determinate de problemele de readaptare.
Mici
sfaturi:
Este de preferat sa nu mergeti la serviciu a doua zi cum v-ati intors din
calatorie, ci sa treaca o perioada de cel putin trei-patru zile.
Aveti nevoie de o perioada de pregatire pentru
inceperea serviciului.
In aceste trei-patru zile incercati mergeti la culcare mai devreme, sa va treziti dupa
programul obisnuit cand mergeati la serviciu. Astfel organismul se va obisnui
cu programul stric de somn si se va pregati pentru activitatile de la serviciu.
Renuntati sa va pierdeti prea mult
timpul pe la plaja, piscine, localuri sau
pe unde va petreceati majoritatea timpul liber in concediu.
Tot in aceasta perioada de reacomodare de trei-patru
zile nu renuntati brusc la activitatile din concediu.
Nu va intoarceti prea repede la programul de lucru
obisnuit
Incercati sa reintegrati in programul zilinic
activitati pe care le faceati si in concediu
Continuati activitatile si exercitiile in aer liber
Rezolvati mai intai lucrurile si activitatile care nu
va plac
Reacomodare este si mai dificila pentru cei care au
fost in concediu in strainatate. Aici intervine diferenta de fus orar, clima,
diferentele culturale.
Asadar rezervati-va un timp de cateva zile de
preagatire fizica si psihica a organismului pentru reinceperea activitatii la
locul de munca.
TICURILE
NERVOASE
Psiholog-psihoterapeut Maria Butean
19.07.2013
Aţi observat la copilul
dumneavoastră sau la cei din jur
diferite gesturi cum ar fi gesticulatul excesiv, dresul vocii, flexarea
degetelor, rosul unghiilor, mişcări necontrolate ale capului, muşcatul buzelor,
strâns din umeri, grimase faciale, clipitul des, vorbire articulată etc.? Toate
aceste manifestări sunt tulburări comportamentale numite ticuri şi sunt
întâlnite atât la copii cât şi adulţi.
Din păcate până în prezent nu se
ştiu cauzele exacte care declanşează aceste tulburări de comportament.
Ticurile nervoase pot fi simptome
neurologie, „arme” de luptă împotriva stresului sau pot fi şi moştenite de la
părinţi.
Sunt periculoase ticurile?
Dacă
în spatele acestor ticuri nu se află anumite boli neurologice, ele nu sunt
periculoase, nu afectează sănătatea persoanei, în schimb sunt inestetice şi pot
afecta calitatea vieţii.
Când apar şi cine este mai afectat de apariţia lor?
Ticurile apar la diferite vârsta
dar sunt mai des întâlnite la copii şi în mod special la băieţi. Copii sunt mai
afectaţi emoţional de conflictele din familie, de evenimentele de la grădiniţă
sau şcoală, excesele educative cum ar fi severitatea, iubirea sufocantă,
favoritismele din partea părinţilor. Toate aceste evenimente declanşează ticuri
nervoase ca mecanisme de apărare.
Şi adulţi dezvoltă ticuri la
stres cum ar fi ridicatul din umeri, clipitul des, muşcatul buzelor,
plescăitul, lovitul picioarelor, mişcarea picioarelor etc.
* Ticurile pot apărea şi „din lipsa de ocupaţie” a persoanei care prezintă tic nervos.
Se pot trata? Sunt periculoase?
Dacă nu sunt cauze fiziologice
sau neurologice, se apelează la psihoterapeut care va adapta un plan terapeutic
pentru fiecare caz în parte.
Terapeutu
l va căuta să descopere
cauza care a declanşat ticul: stres,
anxietate, teamă, agorafobie şi va stabili „tehnicile de dezvăţare”.
Sfaturi pentru cei din anturajul celor care dezvoltă
ticuri.
Persoanele cu ticuri nu trebuie
ridiculizate, certate deoarece problemele se pot agrava.
Dacă după investigaţiile medicale
nu sunt probleme de ordin fiziologic sau neurologic, se poate apela la un psiholog-psihoterapeut pentru stabilirea
unui plan terapeutic adecvat.
Dupa terapie ticurile se pot ameliora,
dispărea dar pe fondul unor situaţii stresante pot reveni.
PSIHOLOG VS. PSIHIATRU
Este binecunoscuta confuzia care se face destul de des intre psiholog si psihiatru.Voi incerca in aceste cateva randuri sa fac o departajare a competentelor fiecaruia.Care sun diferentele dintre psiholog si psihiatru?Studiile: psihologul este absolvent al unei Facultati de Psihologie iar psihiatru este absolvent al unei Facultati de Medicina care urmeaza o specializare in Psihiatrie;
Obiectul muncii: chiar daca obiectul muncii este acelasi „OMUL”, difera prin faptul ca psihologia se ocupa cu studiul omului atat cel „bolnav” cat si cel „sanatos” in toate ipostazele lui (individ, grup, masa)., iar psihiatrul se ocupa doar de omul cu probleme emotionale, comportamentale, cognitive etc.
Psihiatrul avand o formare medicala, are ca instrumente de lucru PSIHOTERAPIA dar si PSIHOFARMACOLOGIA.Psihologul incearca sa isi asculte pacientul, sa-l inteleaga, sa impartaseasca problema cu el, folosindu-se de singurul mijloc de interventie pe care il are – PSIHOTERAPIA.Exista „divergente” intre psihiatri si psihologi prind dreptul de a face psihoterapie, multe voci mai conservatoare spun ca psihoterapia trebuie lasata psihologilor si psihofarmacologia, psihiatrilor.Pentru a deveni psihoterapeuti, psihologii si psihiatrii deopotriva urmeaza o pregatire speciala cu o anumita durata in functie de tipul de psihoterapie pentru care au optat.Psihiatrul – psihoterapeut avand acea formare ca medic are o alta viziune asupra tratarii problemei persoanei cautand neaparat o solutie, abordarea lui este mai interventionista, pe cand psihologul-psihoterapeut avand o formare teoretica, a psihologiei, abordeaza suportiv persoana cu problema psihica.Totusi ambii au un punct comun al meseriei lor, tratarea oamenilor cu probleme psihice.